lördag 7 januari 2012

Distans

Gårdagen bjöd på ett strålande väder, och framåt eftermiddagen började folk uppdatera sina facebookstatusar med hur många timmar de kört distans i solen. Själv hade jag vilodag, men var ut och red en lite längre runda på en häst med vårkänslor. Vi hade lite olika åsikter om vilken hastighet ridturen skulle gå i (han var superpigg!) så jag var lite trött efter att ha hållt honom. Men en riktigt härlig tur var det!

Idag var det min tur att köra distans. På rullskidor som vanligt denna vinter, och Henrik med som outtröttligt hjälper mig att förbättra tekniken. Gick rätt bra till en början, och jag känner mig definitivt säkrare i utförskörningarna och när det svänger. Det är stor skillnad när man inte behöver vara rädd för att ramla hela tiden. Efter ca 1,5 timme började jag få rätt ont i armbågarna, så för att inte riskera något så slog jag av lite på tempot (det gjorde mindre ont då) och lät Henrik köra lite omvägar. Det blev ändå 2,5 h och en fin blåsa i handen, men det ville jag inte säga till Henrik när vi var ute, ville inte framstå som gnällig.
 Provade att käka lite efter 1,45 vilket gjorde stor skillnad, nu var jag inte alls lika trött på slutet och orkade hålla tekniken ända hem. Brukar ju inte käka på så korta distanspass på cykel, men det är ju lite skillnad då jag ju har cyklat "något" fler timmar än vad jag har kört rullskidor i mitt liv.