måndag 9 januari 2012

Trafikvett?

En del saker ligger och gror. Saker man irriterar sig på men inte kan göra så mycket åt. Väldigt ofta hänger det ihop med att det finns människor som bara tänker på sigsjälva och har svårt /eller inte vill) sätta sig in i andras situation. Som till exempel i trafiken, där finns det väldigt många trafikpoliswannabes.

Jag är ute på vägarna en hel del, som trafikant i/på olika fordon. Som bilist blir man (oftast) behandlad som en medtrafikant, men tar man sig fram på andra sätt längs vägen så ser en del bilister rött och tror att man är ett lovligt byte. Häromdagen när jag var ute på rullskidorna höll jag på att bli nerprejad i diket av en bil. Hade precis mött en dam som gick stavgång, jag tror inte att hon behövde känna en backspegel vina vid axeln... Jag undrar om bilisten hade agerat likadant om jag hade vägt 5 gånger mer, haft fyra ben, horn och INTE haft reflexväst (läs:älg)? Nä, då hade han nog varit mer rädd om sin fina bil.

På senare år har fler bilister förstått att hästar är levande varelser med egen vilja och rätt mycket kraft, så nuförtiden är det inte lika många som tutar eller gör knäppa omkörningar. Men cyklister, där verkar en del tro att det är skottpengar på cyklister på asfalt. Även där har man ju känt backspeglar nästan toucha i en.

Läste för några veckor sedan i tidningen om en man som retade sig på bilister som inte håller avståndet och ligger för nära bakom. För att de skulle lära sig veta hut så brukade han tvärnita, så de minsann skulle märka att de gjorde fel. Visst kan man reta sig på att folk ligger nära, men det verkar onödigt att utsätta både sigsjälv och andra för fara. Det funkar lika bra att bara toucha på bromsen, hittills är det nog ingen som inte har fattat den vinken.

Det jag vill komma fram till är att jag tycker att det är dåraktigt att vara ute efter att skada andra i trafiken. Håller man på så så är man knappast lämplig att vara ute på vägarna. Vägarna är byggda för att vi ska kunna ta oss från A till B (eller vart vi nu vill ta vägen), och är man på vägen så får man samsas. Kan man inte det så borde man kanske stanna hemma.

Men det är kanske för mycket begärt att hoppas på att folk inte skulle vilja skada varandra?