lördag 25 september 2010

Test och GM-Tempo

Igår körde vi test på Aktivitus. Det var jobbigt. Först var det maxtest. Börjar på en rätt låg belastning, som ökas med 30 watt vart tredje minut, och så håller det på tills man inte orkar trampa längre. Efter att ha pustat ut lite så var det dags för Wingatetest, då trampar man som bara den i 30 sekunder och mäter massa grejer på det. 30 sekunder låter inte så länge, men man mår inte jättebra efter det.
Hade väl hoppats på bättre testvärden, men de speglar ju rätt bra min nuvarande fysiska status, så jag kanske inte kan begära mer? Sedan är ju siffrorna på pappret bara en del av hur man är som cyklist, det finns ju annat som spelar in också, som taktik och teknik, och mental styrka. Men självklart är ju fysiken en viktig del.

Stannade i Göteborg över natten. Passade på att shoppa lite och hade en trevlig kväll (god mat och goda vänner). Idag tog vi vägen över Borås hem, då Götalandsmästerskapen skulle avgöras (MTB) och dagens disciplin var tempo. Regnet öste ner, men temperaturen var ok. Hann kolla på nästan hela varvet innan start. Steniga och rotiga partier blandades med längre sträckor på lättåkta partier som ställde krav på bra slätdrag. Kände mig inte jättesugen, men ville inte dra mig ur heller eftersom jag var anmäld sedan innan. Kändes väl sådär, och benen var väl lite trötta efter gårdagen. Men jag hade inte kunnat göra något åt superstarka Anna Persson från Åstorp i vilket fall, hon var långt före idag. Men fick en bra genomkörare och lyckades med mina mål för dagen, så då får jag vara nöjd.

I cykeltvätten var det varmvatten, det var nog första gången jag varit med om det. Skönt att slippa bli iskall och kunna spola av leriga skor utan att förfrysa fötterna.

På hemvägen blev det ett ät-stopp i Gislaved. Ett ställe som man bara far igenom annars, så nu fick vi se centrum och flera stora fina hus. Fast det bästa var buffén vi hittade för under hundralappen, efter en heldag ute så är det en hel del energi som behövs fyllas på!