torsdag 2 september 2010

Livegen

Ibland blir man bara så less på all idioti i världen. Samma dag som man blir inskriven som arbetslös fråntas man tydligen rätten till att tänka själv, man blir betraktad som en latmask som försöker fuska sig fram. Har man egna idéer om hur man snabbt ska försöka fixa jobb så ska de bankas ur huvudet av paragrafryttare och konstiga bestämmelser. För om man stämplar får man inte göra någonting utan att få det godkänt från a-kassa, var de så vänliga att upplysa mig om. Att det sedan tog mer än en timme att nå dem på telefon, det är inte deras problem. Och med att man inte får göra någonting annat så menade de verkligen det, inte ens en timmes knyppling i veckan i studiecirkelform på lördagar, för det kan ju vara att man skulle på intervju just då och missar ett jobb. Sedan vet ju alla att det är kontakter som ger jobb, men hur ska man kunna skaffa sig kontakter om man inte får göra något?
Med detta är det inte sagt att just knypplingskompisar ger jobb, men att de äger min tid 24/7 var faktiskt lite nytt för mig.
Kan någon förklara för mig hur det ska ge sysselsättning, och INTE passivisera folk??
Nä, jag blir så less på allt, skulle kunna skriva spaltmeter om detta, men det gör inte mig gladare.


Igår hittade vi säkert ett par kilo kantareller, då är det kul att plocka svamp :)
Jag utgår från att denna aktivitet var ok, eftersom den inte var schemalagd och utanför kontorstid.