måndag 31 maj 2010

MCKs MTB-tävling

Igår var det dags för race i Landvetter. Tidig morgon och lite trafik gjorde att vi var på plats i god tid och hann testa varvet. Jag har bara kört där en gång tidigare, för två år sedan och det var en del förändringar av banan sedan dess. Nytt för i år var mer stig, knixigt och tight vilket ställde krav på att vara på topp i skallen också, annars var det lätt att missa någon sväng...
Nu fanns även en "fegisväg" på den branta utförskörningen (tillkom tydligen redan till förra årets tävling), så det var inga direkta konstigheter. Nytt för i år var att vi skulle köra fyra varv, mot tidigare tre, kändes lite i längsta laget men meningen med dagen var väl att cykla sig trött.

Kom iväg ok med Anna Persson från Åstorp på hjul. Det var som ett gummiband men jag höll henne bakom i ca 1,5 varv. När Emil Lindgren från Herrelitklassen forsade förbi så passade Anna på hon med. Försökte hänga med men jag var trött. Resten av loppet handlade mer om att ta sig i mål, försökte hålla farten uppe men det gick inte så bra, blev lite passiv och mycket trött. Efter 1h 44 min var jag äntligen i mål efter att ha genomfört säsongens längsta lopp. Somnade ovaggad på kvällen.

När vi kom till tävlingen fick vi parkera bredvid en Ferrari, vem kör till cykeltävlingar i en sådan bil? Fick också lära mig att det inte är under huven alla hästkrafter sitter, hela bilen (ferrarin alltså) var fullknökad med motor och bagageutrymme i fram, nästan som på en gammal bubbla...