lördag 22 maj 2010

Upp och ner

Etapploppet Borlänge tour brukar vara en kul tävling. Banornas underlag är sand, så de tål regn bra. Efter en krasch på sista etappen här för några år sedan så har jag varit sugen på revansch. Förra året blev jag rejält förkyld inför tempot, så inför årets upplaga har jag verkligen hoppats på bra form, snabba ben och fräsch kropp.

Kom upp i såpass bra tid så vi hann träna 4 varv på prologbanan, vilket aldrig har hänt förut. En halvtimmes cykling hjälpte till att få bort den värsta stelheten ur benen, men växlarna funkade inte så bra. Lite skruvande gjorde inte det hela bättre, så 20 minuter innan start byter Henrik vajrar. Får låna hans (för stora) cykel och kör några (stående) igångdrag, och får sedan tillbaka min cykel. Fortfarande strul, och bara några minuter till start... Skruvar lite till och det funkar hyfsat. Strular med pedalen i start, blir vansinnig och kör som en toka. Uppenbarligen så var det bra laddning för jag vann etappen och fick ledartröjan!

Dagens etapp fick jag således köra i ledartröja. Det var kul typ ett halvt varv, Irma var om tidigt men i synhåll, sedan körde två andra i klassen om. Såg dem på andra varvet och försökte verkligen gå ikapp, eller i vart fall minska avståndet, men det gick verkligen inte. Benny och hejade på och peppade och påminde om att varje sekund räknas, vilket var tur för annars hade nog differensen i mål varit ännu större. Besviken.

Imorgon är en ny dag nytt race. Primära målet är att komma i mål frisk och hel, men jag har lite högre förväntningar.

Huvudvärk på kvällen, så det blev en sväng till affären för att köpa huvudvärkstabletter. Killen i kassan frågade för säkerhets skull om vi var över 18 år...