måndag 4 februari 2013

Nybroloppet

Igår var vi och körde Nybroloppet i - just det ja!- Nybro! Inte jättelångt att åka, men eftersom vi inte riktigt visste hur vi skulle valla så gick vi upp mitt i natten och åkte i ottan. Då var det kallt, men var lovat varmare till mitt på dagen. Slutade med klister och burkvalla, vilket funkade.
Spåren var som räls, men anade att de inte tänkte vara så hela tävlingen. Med cirka 400 startande och ett banvarv på 4,1 km så fanns det en viss risk för sönderkörda spår. Min klass körde 5,5 varv, så det blev drygt 22 km.

Nybor Ski hade verkligen lyckats med sitt arrangemang. Starten gick mitt på varvet och man utnyttjade ett långt parti där man möttes, och kunde sålunda starta på fyra spår. Så småningom kom man till en äng, och där var det tre spår. Efter en skarp hårnål så blev det två spår och var så resten av varvet. Med plats mellan spåret så fanns det dessutom fler möjligheter till omkörning. Utanför banan var det däremot väldigt snöfattigt, men där skulle vi ju helst inte vara med skidorna...

Redan när jag testade skidorna så lyckades jag lägga mig i en backe som avslutades med en skarp högersväng. Men ramlade inte fler gånger den dagen, så det var ju bra. Men det var många som synade marken där under tävlingens gång, så den svängen var inte helt lätt.

Gjorde ett bra lopp, och kände mig inte särskilt sliten vid målgång. Konditionen finns, men musklerna behöver bli starkare och tekniken bättre... Men jag är nöjd med mitt lopp, och tror att jag blev tvåa i damernas motionsklass. Finns inga officiella resultat än.

Dagen till ära så sken solen också, så det blev en riktigt bra dag.

Vi gillade att snön kom tillbaka!