lördag 16 februari 2013

Karlsnäsloppet

Trött och sliten i veckan, men när Ronneby OK gick ut med att de skulle anordna ett motionslopp på 30,6 km i Karlsnäs så anmälde vi oss. Det gäller ju att visa sitt intresse när det anordnas något lopp nära hem.
Jag har aldrig kört  så långt på skidor med nummerlapp förut, men tyckte att det kunde vara ett bra genrep inför Tjejvasan. Planen var ju ändå att få till ett långpass i helgen, så det var ju lämpligt att köra. För att få ihop distansen så blev det 18 varv på 1,7 km-banan, vilket ju gjorde att det blev en del höjdmetrar.

Henrik pushade mig ända in i mål

Planen var väl att få till ett bra pass i hyfsad fart, jag hade inga större mål eller ambitioner med detta race, men när jag märkte efter några varv att det gick rätt fort så började jag formulera mål. Det var rätt enkelt,målet var att hålla tempot racet igenom. Första milen gick på strax under 40 minuter, och de två följande milen gick i nästan samma tempo.
Det var klisterföre och isiga spår, sista 6-8 varven hade jag inget fäste alls, men i gengäld kunde jag staka stora delar av varvet. Det blev en klantvurpa med typ fyra varv kvar, när jag körde på egna stav. troligtvis på grund av ren trötthet. Sista varvet ladda jag på allt jag hade, och Henrik (som hade gjort sitt ) körde bakom och peppade hela vägen. Det blev dagens snabbaste varv, på tiden 6.30.
Med dagens race nådde jag ett drömmål; under 4 min/km på race. Sjukt nöjd och det firades med en cola (vilket faktiskt inte var så gott som jag kommer ihåg).

Tack till Kurt som följde med och langade, räknade varv och fotade!

Resultat