söndag 10 februari 2013

Lövhultsloppet

Idag var vi i Nässjö och körde Lövhultsloppet. Eftersom det var DM för Småland så var det 50 km för herrarnas tävlingsklass och för en gångs skull fick jag köra tävlingsklass, trots att jag körde 20 km. Detta innebar också att jag slapp stå i sista startled, skönt det när det var över 400 startande. Motionsklassen körde 40 km.

Nässjö Ski, som arrangerade tävlingen, hade fått ihop en slinga på drygt 6 km, vilken man körde 3, 6 eller 8 varv. Jag behövde alltså bara köra tre varv, vilket var tillräckligt idag. På uppvärmningen så kände jag att kroppen inte alls var med mig idag, segt och tungt. Hade lite förkylningskänslor i kroppen och förhöjd vilopuls, men beslutade mig ändå för att starta, men tänkte kliva av om det skulle kännas värre medan jag körde. Inte helt optimalt, men jag var inte så sugen på att gå omkring och frysa i det råkalla vädret som var idag.

Varvet var rätt fint, det började och slutade med en lång backe, men i övrigt var det mycket stakning. Jag blev jätteförvånad i starten uppför första backen när jag märkte att jag inte alls hade samma fäste som på träningen innan. Glidet var jättebra, så jag kunde staka mycket, men fästet var inte så bra. Efter en analys efteråt så kom jag fram till att jag i normala fall inte skulle haft några problem, men nu fanns inte orken att trycka fast skidorna.


Ensamt på pallen när de andra tjejerna inte var på plats
Vid varvning anade jag att jag låg trea, och kroppen kändes ok så jag valde att fortsätta, det var ju roligt att köra :) Jag var trea i mål och kom in på under 1,5 h vilket var mitt tidsmål. Jag tyckte jag fick till stakningen bra och det är jag nöjd med. Diagonalåkningen funkade inte alls så bra som den brukar, men det blir bättre när jag har mer kraft i kroppen.
Efter målgång var det bara att byta om snabbt för att langa till Henrik, som hade några varv kvar att avverka. Varvet var bra lagt, så jag kunde langa två gånger på ett varv utan att stressa.
Nu blir det en extra vilodag kommande vecka för att låta kroppen vila och hålla sig frisk.

Resultat