tisdag 8 januari 2013

Träningsmängd

Sammanställde förra årets träningsmängd häromdagen och fick svart på vitt att jag gjort en del annat än att träna under 2012. Nu var jag ju inställd redan från början på att det inte skulle bli något intensivt träningsår, det var helt enkelt en massa annat som krävde min energi.
Energimängden dalade under året. Jag var sjuk oftare än ett dagisbarn och dessutom blev den en sjukt jobbig allergisäsong.
I alla fall, det var ju träningsmängd detta skulle handla om. En helt ok januari, sedan ser det rätt bedrövligt ut fram till december, då jag börjar hitta tillbaka till normala nivåer igen, mycket tack vare julveckans skidppass.

Jag har roat mig med att jämföra årsmängd bakåt, från 2001-2012. Endast ett år tränade jag mindre och det var 2007. Fast det är ju enbart räknat på antal timmar, inget visar hur hårt jag kört under dessa timmar. Troligtvis var 2012 det minst hårda året eftersom jag inte tävlat särskilt mycket, och förra vintern körde jag lite andra pass (Friskis). Men det är ändå kul att jämföra, siffror är kul.

Så ett av årets träningsmål blir att öka upp mängden lite, kan jag bara hålla mig frisk så ska det inte vara några problem att komma tillbaka till en normal (för mig) mängd och hålla bra kvalitet på de timmar jag tränar, så hoppas jag att jag kan nå mina mål.

Hade gjort en bild som skulle varit med här, men blogger samarbetar inte.