tisdag 23 november 2010

3:a*2

I söndags var vi på cykelmässa i Jönköping. Alltid lika kul att träffa cykelkompisar och kolla in lite grejer. Något som lockade lite extra var Testcykelmäs(s)terskapet som anordnades av Aktivitus med priser från Monark och Craft. Planen var att köra i klassen 300 Watt där den som stod ut längst vann. Jag hade en tuff träningsvecka förra veckan, hade kört tre dagar i rad innan söndagen som var min vilodag, men var ändå  taggad. Hoppade upp på cykeln med ett mål, skulle jag klara över tre minuter så skulle jag vara nöjd.
Alltså, det var sjukt jobbigt! Hjärnan säger trampa och kroppen säger sluta. Man vet att kroppen kommer att vinna över hjärnan, men hur länge orkar man kämpa? 3,12 orkade jag, vilket jag är nöjd med, och det räckte till en tredjeplats i utmaningen.

Efter jag hoppat av cykeln så körde Malin. Hon började med den andra klassen, 5 W/kg och hon trampade omänskligt länge. Längst av alla visade det sig, stort grattis till vinsten! Efter lite nervarvning gav hon sig på 300 Wattsklassen (som hon också vann) och sedan övertalade hon mig att testa 5 W/kg. Efter en vecka som inte bara har inneburit en massa träning utan även en massa mat, och framför allt en massa kakor och godsaker, så vägde jag inte lätt. Detta innebar en hiskelig massa watt och efter ungefär 5 sekunder in i utmaningen hade jag ångrat mig, men slet vidare i 95 sekunder till innan benen stannade. Vilket ledde till ännu en tredjeplats, kul eftersom jag inte hade planerat att köra alls på den utmaningen.

Resultat

Efter en jobbig gårdag kändes det skönt att ha möte med min TRR-coach idag, livet brukar kännas lite lättare efter att jag har träffat henne.
Idag var det även dags för ett nytt pass, progressiv tröskel. Vanliga tröskelpass störs man inte av mjölksyra, på progressiva tröskelpass lider man av mjölksyra under slutminutrarna. Men alltid kul med nya pass, speciellt när det händer lite olika saker under passet. Men känns kul att jag fixar sista minuten på en effekt som är högre än vad jag maxat på test, fast ännu häftigare är det att jag 4 minuter innan dess kör på nästan samma watt som jag maxade på mitt första test, bara det känns som ett bra kvitto på utveckling.