tisdag 8 juni 2010

Kattegattstouren

I helgen avgjordes Kattegattstouren i Varberg, deltävling i Sydmtb Cup. Sommarvärmen hade kommit till Varberg denna helg, och banorna var torra och snabba. Jag trivs på denna bana, och eftersom man passerar målområdet flera gånger per varv så är det publikvänligt.
Vi startade alla tjej/damklasser på en gång, vilket var riktigt lyckat då det fanns folk att köra mot under hela tävlingen. Fick även öva på omkörningsteknik, det har man ju inte fått göra alltför många gånger! Fick en bra start från tredje startled. Låg trea i min klass loppet igenom, och var rätt nöjd vid målgång. Hade gjort vad jag kunde och fått köra om några (i andra klasser) på slutet.

Foto ©jahn ekman

På söndagen körde vi samma bana fast på andra hållet ("rätt" håll). Fick återigen en bra start, såpass bra att jag kunde hålla ledningen i klassen lite mer än ett varv, sedan kom norskan Gertrud Bö och körde om mig och en tjej till. Min omkörningsteknik är inte lika bra som Gertruds så jag kunde inte ta häng på henne direkt, och hon fick en lucka som jag inte kunde täppa till. Men en andraplats blev det, och för första gången var jag före Anna Persson från Åstorp. Dock inte tillräckligt många sekunder, i totalen skilde det 12 sekunder. Men en total tredjeplats och en kropp som känns bättre än på länge så kan jag inte vara annat än nöjd!