lördag 16 januari 2016

Skid-DM Karlsnäs

Idag var det dags för race, DM i Karlsnäs. Känner mig inte så snabb just nu, men det är kul att vara med och få lite fartträning.
Damerna skulle köra 5 km och det var tidig start, redan klockan 9 var första start. Det betydde verkligen upp i ottan, och när termometern dessutom visade på - 11 grader så kände jag mig inte jättesugen på att åka skidor. Men visste att jag skulle ångra mig om jag inte åkte, så det var bara att bylsa på sig och väcka Junior.
Hämtade upp barnvakten och kom till Karlsnäs, fortfarande iskallt... Testade varvet och till min glädje märkte jag att varvet nu var 1200 meter -  alltså bara 4 varv. Då borde jag inte tappa räkningen iaf! Tydligen hade Murphy varit i farten, så de hade hållt på hela natten för att få ihop 400 meter extra. Måste säga att jag är imponerad av dessa eldsjälar!
Jag hade inga speciella mål med dagens race, mer än att få ett bra fartpass i kroppen och hoppas på att jag inte skulle bli alltför akterseglad. Spåren var snabba, och jag hade ok glid och fäste. Körde på fulskidorna med tejp, har liksom inte hunnit med att fixa finskidorna, behöver ju lära mig valla också.
Jag är bortskämd med bra glid, Henrik var grym på att få till mina skidor. Är van att glida ifrån andra i spåret, så har jag ungefär samma glid som andra så är det bara ok...
Jag knep den förväntade andraplatsen i min klass och kände att jag gjort ett för dagen bra lopp, men det viktigaste av allt, haft kul på skidorna.
Mitt under tävlingen ser jag Junior sitta och åka pulka och se glad ut. Det är toppen att ha bra barnvakter som ställer upp så jag inte bara kan åka skidor, utan duscha (i fred) efteråt och dessutom ser till att utfodra mig!