fredag 15 januari 2016

Skrämselpropaganda

Läste ett delat inlägg på fb häromdagen. Det handlade om hur farligt det ansågs vara att ge barn klämpåsar med mosad frukt, och att det enligt skribenten innehöll mer socker än läsk. Istället skulle man ge sitt barn en (ekologisk) frukt istället.
Junior har 4 tänder (den fjärde tittade fram för någon vecka sedan). Att slänga åt honom ett äpple och tro att han ska få i sig det lätt är ju bara korkat. Jag vill att han ska få prova på så många olika sorters frukt som möjligt, men eftersom jag inte tål allt så tycker jag att klämpåsar att är ett bra alternativ. Enligt innehållsförteckningen så innehåller de mosad frukt + askorbinsyra. Alltså samma sak - askorbinsyra som jag ibland fixar själv till honom.
Redan innan han hade några tänder alls så brukade jag köra jordgubbar i matberedaren och ge honom, eller mosa banan med en gaffel. Vet inte om det sker någon hemlig process i själva molande som gör att mängden socker (fruktos) ökar? För det måste vara något superhemligt eftersom jag aldrig hört talas om det innan. En banan innehåller ju detsamma oavsett hur mosad den är. Att sedan kroppen tar upp energin snabbare när frukten är mosad är ju en annan sak, men det ändrar ju inte innehållet.
Dessutom har en ettåring rätt mycket högre aktivitetsnivå än en vuxen,förutom själva växande. Junior blir låg på energi tvärt, att då ge honom något med långsam energi mitt under lek gör ingen glad. Småbarn har ett antal träningspass varje dag, och det vet man ju själv att kanske inte en skiva rågbröd är vad man har med sig som energi under ett hårt träningspass, i alla fall inte jag.
Men alla är olika, och för vissa passar det ena o för andra det andra. Retar mig nog mest på alla besserwissrar som idiotförklarar dem som inte gör på deras sätt.

Idag blev det en knapp timme i skidspåret. Lite folk ute, fina spår och solen sken. Hoppas på fler sådana tillfällen!