tisdag 5 januari 2016

Vikt(igt)

Vartefter annat i livet blivit viktigare än att cykla så har kilona smugit sig på, några i taget. Inte varit helt nöjd med utvecklingen, men uppenbarligen inte brytt mig tillräckligt eftersom jag låtit det fortgå.
Väger mig alltid i början av januari, på samma våg. Undantaget var förra året då jag ju hade annat i huvudet, men blev "tvångsvägd" när jag checkade in på förlossningen. Konstaterade vid årets invägning att det skilde cirka 22 kilo. Inte undra på att det var jobbigt att röra sig som höggravid!
Gick ju inte upp överdrivet mycket under graviditeten, så mer intressant är vad jag vägde in på för två år sedan. Konstaterar att det skiljer cirka 10 kilo. Kilon som jag kämpade med men inte blev av med har nu rasat utan att jag ens tänkt på det. Det är helt enkelt inte lika roligt att äta längre. Henrik lagade ju den mesta av maten och såg till att jag hade matlådor, nu ska jag fixa sådant själv. Inte roligt när det är så starkt förknippat till något vi har gjort tillsammans.
Under större delen av 2015 bestod delar av min diet av godis och cola, utöver maten då. Har nog inte ätit så mycket godis något år tidigare, men det har väl blivit någon form av tröstätande. Någon gång i slutet av året så började jag känna mig tillräckligt stark för att bryta den vanan, så nu kör jag en gammal grej, godis-&colafri januari. Perfekt att börja när jag dessutom var sjuk och absolut inte sugen, så hastigt och lustigt har jag klarat fem dagar utan någon större ansträngning. Vet av erfarenhet att det är de dagarna som brukar vara värst.
Syftet är att kroppen ska må bättre, och att spara några kronor. Har känts att kroppen inte gillat den dieten, men jag har inte orkat bry mig tidigare.
Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad på vågen om en månad. Om det inte blir någon skillnad kanske jag kan lansera godis&coladieten?
En fördel att ha tappat några kilo är att jag plötsligt får plats i mina gamla jeans. Och det var ju en hiskelig tur, för de som jag hade tidigare var utslitna, så hade jag inte gått ner så hade jag varit tvungen att handla nya. Det vill jag helst undvika så länge som möjligt...