söndag 29 september 2013

Lidingö Tjejlopp

Så var det då dags för den sista deltävlingen i Tjejklassikern, Lidingö Tjejlopp. 10 km i vacker men kuperad Lidingöterräng skull avverkas.
Mötte upp Linda vid nummerlappsutlämningen, och dagen till ära så var mamma med och hejade, tog hand om överdragskläder och agerade chaufför - tack för hjälpen!
Jag var rätt laddad, ville gärna nå dagens drömmål på under 1h men visste att det skulle bli svårt med den form jag har nu. När starten gick så drogs jag med i ett alldeles för högt tempo, första kilometern gick på 4.40! Vilket jag fick betala för de kommande 9 kilometrarna...
Nåväl, räknade varje kilometer, och hade rätt bra koll vart de tuffa backarna var, så jag räknade ner dessa. Beslöt också att det var ok att gå i Aborrbacken och Karins backe, så jag blev faktiskt lite glad när jag kom dit, då jag kunde kliva på rätt bra uppför.
Sista kilometern ska vara den lättaste, så där drog jag på för att klara under 1.02 iallafall. Passerade förvarningen, där det är typ 300 meter kvar, på en timme blankt, och sluttiden blev 1.01.22
Trots att jag inte kom under timmen så känns det helt ok. Jag var spyfärdig på toppen av Aborrbacken och i mål var jag yr och svimfärdig, så jag hade inte kunnat göra mycket mer. Kanske tagit det lugnare i början, men det är alltid lätt att vara efterklok.
Linda, som har dåliga knän, klev runt på cirka 1.20, och gjorde vad hon kunde idag.
Nu sitter jag på Arlanda och väntar på planet hem, trött men nöjd med migsjälv.