lördag 21 juli 2012

Baltic Midnight Race

Igårkväll var det dags för löpning med nummerlapp, Baltic Midnight Race med start klockan 22.00 på torget i Karlshamn. Skönt att ha nära till start för en gångs skull! Jag valde att springa 5 km, motionsklass. Banan gick förbi vår gamla lägenhet, så rätt mycket av banan har jag sprungit innan. Till exempel en del körde jag "lyktstolpsintervaller" på förut, fast åt motsatt håll.
Det var rätt lagom med drygt 200 startande, då fanns det folk att springa med utan att det blev trångt.
Mitt mål var att springa under 30 minuter, och att inte bli varvad av de som sprang 10 km (de sprang två varv på samma bana). Om jag kunde förbättra tiden från Margaretaloppet i slutet av maj (28.45) så skulle jag få MVG. Jag har ju inte sprungit särskilt många pass sedan dess, och varit sjuk ett par omgångar.


Starten började med en uppförsbacke. Blev förvånad själv när jag märkte att jag sprang om en massa folk, och anade att det gick lite fortare än vad det borde. Jag brukar ju vara duktig på att hålla en jämn, förutbestämd fart, men denna gång gick det undan! Första kilometern gick på 5.21. Sedan hittade jag en bra rygg, och tänkte att jag skulle hålla den så länge jag orkade. Det var ett högre tempo än vad jag hade orkat hålla själv, men tänkte att det fick bära eller brista. Man måste ju våga utmana sig för att utvecklas! Nästa kilometer gick på 5.12, och jag hade det rätt svettigt.
Trekilometersskylten passerades efter 15.58,sedan kom en slakmota som brantade på lite på slutet, och jag tänkte att jag måste försöka hänga med uppför så kunde jag vila lite sedan....

När jag passerade 4 km-skylten var jag rätt sladdrig i benen, dessutom visste jag att det snart skulle komma en jobbig backe som jag provsprungit på uppvärmningen. Hängde med fram till backen, och halva backen. Sedan var det en skarp högersväng och då släppte jag och tog resten av backen i mitt tempo. 3-4 stycken passade på att gå om då. Sista 3-400 metrarna tog jag i mitt tempo, och lyckades nästan komma ikapp de som jag hade släppt. Min "dragåsna" sprang ett varv till, så jag kunde tyvärr inte tacka för hjälpen.

Måltiden blev 27.06, så jag är verkligen nöjd!

Resultat