lördag 7 maj 2011

Högaliden race, Hjo

Hjo bjöd på strålande sol och över 15 grader varmt idag när det var dags för tredje deltävlingen i Sverigecupen, Högaliden race. Banan består av en massa höjdmetrar och lite rötter och sten. Banan var riktigt torr och fin så det var perfekta förhållanden.

Fick återigen en raketstart, och var först in i skogen. Det var skönt att köra i min egen fart utför och uppför körde jag i ett jämnt tempo, utan att gå på max. Vi skulle köra tre varv på banan som var 5 (?) km lång, så jag ville inte ta slut direkt. Efter drygt halva varvet blev jag omkörd av några D40-åkare och en i min klass. Hade ingen riktig attack i benen, så det var bara att fortsätta mala på i mitt tempo. Tappade lite fokus när herrveteranerna varvade, trots att de tjoade i god tid och varvade på ett smidigt sätt.


Banan avslutas med en lång klättring innan en kort spurt mot mål, och sista varvet var jag av naturlig skäl rätt trött. Kastade en blick över axeln och såg en Hässleholmströja närma sig bakom mig. Antog att det var Linda som hade skuggat mig under hela tävlingen, så jag försökte mig på en fartökning. Kände hur bakomvarande cyklist närmade sig oroväckande fort och fick växla upp för att försöka kräma ur det sista ur benen, samtidigt som jag undrade var hon hade fått alla krafter ifrån. När cyklisten passerade såg jag att det var hennes klubbkamrat Magnus som kör H40 som varvade mig. Lättade kunde jag slå av lite sista metrarna från mål och andraplatsen var bärgad.

Börjar bli mer eller mindre tradition att få rökt fisk i pris på Hjotävlingen, så även denna gång. Har precis avnjutit en rökt sik, vilket känns som ett bra lördagsmys.