lördag 22 januari 2011

Snabba spår

Idag var det dags igen då för DM. Denna gång körde jag tävlingsklass, var ju lite ensamt i motion förra helgen. Fast idag var det en annan tjej som blev ensam i den klassen, svårt att veta det där vilken klass man ska köra. Spåren var väldigt isiga och snabba, skönt på rena stakpartier men utför gick det väldigt fort, i alla fall när man närmade sig svängarna.

På uppvärmningen lyckades jag ramla 2 gånger på typ en kilometer. Snön var väldigt hård att ramla på, så jag tog det försiktigt i backarna efter det. Men redan på första varvet var det dags igen, skulle gå ut ur spåret för att bromsa. Blev tydligen lite för mycket för mig. Sista varvet välte jag i en sväng vid varvningen, innan en lång utförskörning. Kändes en del men då var det ju bara ett varv kvar, bara att bita i. Kändes värre att det stod en massa folk och tittade... Men det tråkigaste var att det var en som körde in i mig och typ puttade ut mig ur spåret. Detta på en sträcka där det var dubbelspår och lång raksträcka innan, dvs han borde ha sett  mig i god tid. Strax innan tjoade han till, men alldeles försent för att jag ska hinna flytta på mig (och åker man så fort borde man inte ha några problem med att byta spår?!), för särskilt snabbt reder jag inte ut att ta mig ur spåret, och ännu långsammare nu när det var som räls. Ingen annan hade problem att ta sig förbi, så det är lite trist att en person ska bete sig som att inga nya är välkomna att tävla.

Eftersom tekniken är som den är så känns det att jag inte fick ut allt ur kroppen, men känns som ett bra pass ändå. Kanske inte blir lika kvaddad som efter förra racet? Men en som kommer vara kvaddad är Henrik, hans klass körde 3 mil, hans längsta skidpass hittills denna vinter är på 2 mil.

Resultat med varvtider.
Ikväll blir det kalas, mat och tårta.