lördag 15 januari 2011

DM på skidor

Idag var det DM på skidor i Jämjö. Eftersom Henrik ändå skulle köra så tänkte jag att jag också skulle köra. Damernas tävlingsklass skulle köra 5 km och motionsklassen skulle köra 10 km, så jag valde att köra motionsklass för att få köra lite längre. Henrik körde 15 km.

Varvet i sig var ganska lättåkt, inte särskilt kuperat och lättåkta nerförsbackar. Svårigheten blev istället underlaget och vädret, runt 0 grader och snöade. Tydligen svårvallat, men Henrik och hans pappa lyckades jättebra med vallningen så jag hade både fäste och glid. Jag var sist startande av alla (gissar att det berodde på att jag körde motionsklass) och när jag kom ut i spåret så var det rätt sockrigt och sladdrigt, speciellt högerspåret som jag valde att åka i då det var mycket snabba åkare ute på banan (H21- värstingsnabba killarna) som låg i omkörningsfilen.

Själva tävlingen gick bra, trots att jag har mycket att lära vad gäller tekniken. Det där med att svänga till exempel, det är inte lätt att få med sig farten. När jag kom ut i spåret fick jag en annan åkare inom synhåll, och det visade sig att vi körde ungefär lika fort. Jag körde fortare uppför medan han tog svängarna som en skidåkare (där jag var smidig som en ångvält) och fick åtskilliga meter. Efter 2,5 varv (av mina 4) så var jag ikapp och i första backen på sista varvet så körde jag om och ifrån. Riktigt nöjd med mina jämna varvtider (skilde 7 sekunder mellan bästa och sämsta) och att det faktiskt bara var en Dam (i alla klasser) som körde fortare är mig (enligt varvtiderna), en positiv överraskning! Var riktigt kul att dra på sig en nummerlapp i alla fall och köra sig trött.

Resultat

I övrigt så har en sladd gått sönder till vår gateway så vi är utan tv, vi får väl se när det dimper ner en ny sladd.