lördag 4 mars 2017

Åhus trail run 2017

Anmälde mig till Åhus trail run för ett par veckor sedan, tänkte att det kunde vara en kul grej att göra. Det är ju fin natur i Åhus, så jag tänkte att jag skulle njuta lite av omgivningen, och skaffa barnvakt så jag kunde springa utan barnvagn som omväxling. Det var orientering på samma ställe, så N var ju den perfekta barnvakten för dagen!
Alltså, det där att njuta av omgivningen, det kunde jag ju pyssla med efter loppet... Det var en tung bana. Om det inte var lös sand så var det uppförsbacke, typ. Kände mig klen, men nerför gick det faktiskt bra. Många fegade och trippade ner försiktigt medan jag är kanske lite latare och älgade på istället, bara släppte loss benen så fick de ha fri fart. I någon backe var det smalt, så jag fick hålla igen bakom, det var mycket jobbigare än att utnyttja lutningen.
Banan var bitvis smal, bitvis jättebred. Med runt 500 startande så hade det inte gjort något om 5 km-klassen hade startat kanske 10 minuter efter 10 km klassen (som sprang två varv på samma bana). På de breda partierna var det förstås trevligt att det var många ute, men på de smala så blev det väldigt trångt.
Jag blev glatt överraskad när jag kollade resultatet, var på den övre fjärdedelen i listan, det var oväntat!

Junior fick prova på att orientera, det var en snitslad bana för de minsta. Tur det, jag är inte jätteduktig på orientering... Han tyckte det var roligt, och han fick både äpple, dricka och popcorn i pris vid målgång.