söndag 20 september 2015

Kung Björnloppet

För någon månad sedan hittade jag av en slump att det skulle vara löpartävlingen i Hågadalen idag. Jag har tillbringat mycket tid där, mest till häst, för en sådär 20 år sedan så jag var lite sugen. Visste dock inte om huvudet skulle orka med, så det fick bli en efteranmälan.
Eftersom jag av olika anledningar inte tränat på ett par veckor så behövde jag verkligen komma ut nu, och varför inte se till att jag får en medalj för att jag kommer ut tänkte jag igår och anmälde mig...

Vädret var perfekt, solen sken och temperaturen stigande, och med en höstvacker natur så blev det en fin dag.
Jag valde att springa 6,4 km, vilket kändes lagom. Start 12.10, så vi fick sovmorgon också. Gick ut lugnt, men märkte att jag hade ändå många runtomkring mig, trodde att jag skulle vara bland de sista. Det var markering varje kilometer, sådant gillar jag! Vid 2 km-markeringen kom jag på att jag inte satt några mål med loppet (mer än att njuta av omgivningarna). Fick syn på en som gick lite längre fram, så då bestämde jag mig för att jag skulle springa hela tiden, vilket jag klarade.
Vid ca 4 km gick banan ihop med 10-km-banan (hade delat sig vid ca 3 km), och plötsligt var det en massa snabbingar runt mig. Men de var så väldigt mycket snabbare så hade ingen tanke på att försöka följa. Vid 5 km märkte jag att jag tappade mycket fart, så fokuserade på teknik för att kunna öka tempot på slutet, där det var en längre backe också. Rejält stum i benen när det dyker upp en skylt:
200 m kvar
Bolt 19,9 sekunder

Är glad om jag gjorde sista 100 m på den tiden...

Blev välkomnad i mål av brorsan med familj och mamma som hade dragit omkring på en sovande Junior medan jag var ute.
Nöjd med min prestation och kunde konstatera att detta var verkligen något att sätta på pluskontot.