söndag 12 maj 2013

Kanonloppet

Idag passade vi på att delta i Kanonloppet, ett motionslopp med start mindre än 20 minuter hemifrån. Vi valde att köra 60 km-distansen, då jag hade ett 3-timmarspass på schemat. Kanske att jag klarat 10 milarundan utan alltför mycket plustid, men jag jobbar mot en bra form, är inte där än, det kommer fler tillfällen att cykla långt om jag nu skulle vilja det.

Vi startade samtidigt som de som körde 10 och 15 mil, då bansträckningen är gemensam i början(och slutet). Jag blev positivt överraskad när jag hängde med förstaklungan, bitvis så gick det rätt fort. Men efter ett tag, när det gick lite lugnare, så hände det där jag inte tycker om med landsväg. Jag ser hur det kraschas i klungan framför mig och hör hur det smäller i asfalten. Hela klungan stannade för att rensa vägen från cyklar och skadade cyklister. Tack och lov klarade vi oss från att krascha, men det är otäckt när det händer!

Några klungor for förbi oss medan vi stod där och när vi väl kom iväg så hade vi en klunga inom synhåll. Jag jobbade på men orkade inte gå ifatt, men Henrik orkade. Nu var han snäll och gick bak till mig och drog med mig. Lagom till vi var ikapp så var det dags för oss att svänga av på vår 6-milare, de andra skulle tydligen köra långt. Synd att vi inte fick sällskap!Vi körde över Ebbamåla, där vi för många år sedan tränade mycket backe, och sedan hade i bra vind när vi tog oss ner mot Svängsta och Mörrum igen. Henrik vann pris på sin nummerlapp, och sedan cyklade vi en omväg hem. Det fick bli lite kvarters-GP för att få ihop de sista minutrarna, sedan var vi nöjda med veckans träning. trots att vi tog det rätt lugnt sista timmen så snittade vi över 30 km/h, och fick ihop en sträcka på 93 km. Efter det kändes det välförtjänt att sjunka ner i baden baden och njuta av solen - stillasittandes.