torsdag 4 augusti 2011

Träning vs motion

Jag tycker det är kul med siffror och nördar gärna ner mig i wattsiffror och träningstimmar etc. Träningspassen har ett syfte, även om det ibland är så enkelt som ett återhämtningspass. Under semestern sjunker antalet träningstimmar, trots att man verkligen har tid för träning. Istället ökar antalet timmarna med motion.

Träning och motion är inte samma sak för mig, träningen har, som jag skrev innnan, ett syfte. Motionen är en del av vad som blir en aktiv livsstil. En timme i trädgården eller en cykeltur till stranden syftar inte till att förbättra min fysik, därför räknar jag inte det som träning.

Men det kan det ju vara bra att hålla lite koll på hur mycket man rör på sig utöver träningen, då detta ju påverkar träningsresultaten.
Efter drygt 10 år med mer eller mindre tungt fysiskt arbete har jag lärt mig att det kan vara smart att hålla lite koll på vardagsmotionen för att veta på ett ungefär vad jag kan förvänta mig vad kroppen ska orka i träningsväg. En vilodag en vanlig vardag nu är verkligen återhämtning för hela kroppen, även om jag kan tycka att det blir väl stillasittande. En vilodag på semestern kan innebära rätt mycket fysisk aktivitet (utan att man får timmar på träningskontot). En vilodag förut kunde ge 4-5 timmar på motionskontot.

Vardagsmotion är ju inte direkt skadligt, men mycket sådan gör att för många träningstimmar kan vara direkt nedbrytande (det är ju som bekant i vila som kroppen superkompenserar den nedbrytande träningen och därigenom blir starkare).

Alltså kommer dagens cykeltur till havet inte att bokföras som träning, då syftet är sol och bad.