söndag 24 april 2011

2:a i Kringelloppet

Så var det då dags för årets första XC-race och deltävling 2 i Sverigecupen. D30 skulle köra 5 varv på Södertäljes 5 km-bana, upp och ner för Kusens backe. Ett gäng höjdmetrar som garanterar att man blir jättetrött. Alltså en fysisk bana, inget drömläge om man har varit mycket sjuk och inte har någon fysisk toppform, men bara att gilla läget och göra sitt bästa.

Idag hade vi även norskt på startlinjen i min klass i form av Gertrud. Visste att jag inte skulle kunde göra något åt henne denna dag utan inriktade mig på att knipa andraplatsen. Ca en minut innan start fick vi reda på att vår klass hade kortats till 4 varv, inget jag blev särskilt ledsen över.

Alla veteranklasser + Seniorklassen och P15-16 startade ungefär samtidigt, så det var mycket folk ute på banan, på gott och ont skulle det visa sig. Damveteraner och H50 startade på samma signal, och jag fick en sådan kalasstart, poff så var jag iväg med de snabbaste H50-åkarna, kanske inte riktigt vad jag hade planerat men med en lång startbacke så hann ju ordningen återställas. Då var jag strax bakom Carina och Siv i D40, med "klasskompisen" Linda på hjul. Linda visade tydligt att hon inte tänkte ge sig utan fight så då fick vi väl fightas då. Hon höll ett bra tempo så jag hängde på och tyckte det kändes lagom, jag hade i alla fall ingen lust/ork att cykla fortare. Blev lite problem dock när herrarna började varva, med en hel del singletrack så de fick gå om en i taget, vilket innebär att det då och då blir en lucka att täta och det kräver en del energi.

När vi gick ut på sista varvet fick vi veta att det var ca 20 sekunder till Carina och visst tänkte man lite på att det kunde vara trevligt att gå ikapp. Tyvärr var det en i herrklassen som inte kunde hålla sina tävlingsnerver i styr och kom med en hel del osportsliga kommentarer. Detta i ett läge när jag tänkt försöka mig på ett ryck, så nu kom avgörandet i målbacken istället. Kunde trycka på rätt bra uppför sista backen medan Henrik skrek sig hes. Blev lite förvånad när jag såg Carina gå i mål strax framför, hade glömt bort den jakten efter incidenten tidigare.

Resultatet blev en andraplats och ett tight, bra race och en liten ledning i Sverigecupen. Jag är glad och tacksam för att kroppen har funkat, för en vecka sedan kände jag mig osäker på om jag skulle kunna starta alls.

Bilderna ligger i kameran och kabeln för bildöverföring ligger hemma, så de kommer nog senare.