lördag 21 augusti 2010

CK Fix-tempot

Idag var det tempo (landsväg) utanför Helsingborg. 22 km varav de sista 5 km var uppför. Det var jobbigt.
Henrik följde med, vilket uppskattades, det är alltid lite lättare när man har hjälp med småsaker innan start, och roligare med sällskap i bilen dit och hem. Lite uppskattande hejarop sitter ju inte heller fel!

Det var ett tunt startfält, så placeringen kändes given på förhand, men satte istället ett tidsmål som kändes rimligt. Det är svårt att sätta tidsmål när man inte kört banan innan, men något måste man jaga när kroppen är så trött så den bara vill lägga sig i diket i fosterställning!

Kändes rätt bra i början, funderade lite när Malin skulle köra förbi. Är nöjd med att det tog 10 minuter innan hon kom, i torsdags tog det 7,5... Svängarna kändes helt ok, även om jag inte vågat ta dem i bågarna än, där har jag en förbättringspotential. Framme i backen kändes det som det tog tvärstopp! Eftersom vi kollade banan (från fel håll) innan start så visste jag ungefär hur länge det skulle vara brant. Det var bara att bita i, det skulle ju knappast komma ett gäng små gröna män med ångvältar och platta ut banan åt mig, så det var bara att trampa på. In på sista kilometern började jag inse att mitt mål inte var inom räckhåll, men låg på hela vägen in till mål, ville ju inte missa mitt tidsmål med fler sekundrar än nödvändigt.
Trots missat tidsmål är jag nöjd. Det var inget perfekt lopp, och semesterkilona gjorde sig påminda i backen. Men jag fick ett riktigt bra pass och känslan var mycket bättre än förra helgen vilket ger en bra känsla inför de kommande tävlingarna.

Efter tävlingen åkte vi till Väla (ett gigantiskt shoppingcenter). Hittade en schysst blus, men tyvärr var inte ärmarna anpassade efter mig, surt, så den fick hänga kvar. Såg tre vita storkar som spatserade på en åker när vi åkte hem, lite kul.

Har fått lite tips och råd om hur jag kan förbättra min tempocykling, ska bli kul att komma ut och testa!