söndag 11 juni 2017

Kopplad

Lusläste en artikel om en pappa som hade koppel på sitt barn. Många kommentarer, flera som tyckte att det var ett tecken på dåligt uppfostrade barn om man var tvungen att koppla dem och att man skulle undvika miljöer där vissa barn riskerade att försvinna.
Junior är en nyfiken kille, vilket jag tycker är jättebra. Väluppfostrad men har egen vilja. Dessutom är han det mest värdefulla jag har! Så i början när vi var ut och reste hade jag honom i sele och koppel, perfekt på flygplatserna! Dessutom ramlade han rätt ofta (han var ju bara cirka 1 år då) så då kunde man hjälpa till att dämpa fall...
När vi badade i Stilla havet hade jag också honom kopplad eftersom jag var rädd att han kanske skulle följa med någon våg ut om jag ramlade.
Man kan undvika saker eller så kan man vidta säkerhetsåtgärder. Det krävs lite mer av föräldern (speciellt om man är ensam förälder) om man vill låta barnet uppleva en massa saker (och det är inte alltid man orkar) men att dissa någon för att man tar till en säkerhetsåtgärd istället för att undvika tex folksamlingar är ju rätt dumt. De flesta föräldrar vill sina barn det bästa, och alla gör på olika sätt. Tack och lov, för annars kunde vi ju lika gärna stöpa alla i samma form.