onsdag 14 september 2016

Grevaloppet 2016

I lördags var det dags för nummerlapp igen. Den här gången var det MTB och motionslopp då Grevaloppet i Karlskrona gick av stapeln. Loppet är två varv på en 12 km-bana, plus en startloop på någon kilometer.  Banan ligger vid Rosenholm, ett fint område för cykling.
Banan innehåller mycket singeltrack och flera korta branta stigningar, så det är mer en XC-bana än en ll-bana.
Vädret var strålande, sol och varmt och banan var torr och fin. Drygt 100 anmälda i klassen som skulle köra två varv, så det kändes som att man skulle ha sällskap under loppet, vilket ju är kul.
I startfållan ställde jag mig bakom en dansk tjej som såg snabb ut. Tänkte att jag ville hålla lite koll, testa att se om jag kunde hänga med. Men när starten gick så märkte jag att hon var lite snabbare, orkade inte riktigt.
Efter startloopen började jag hitta lite jämnstarka cyklister, och några av dem såg jag större delen av loppet.
Det som var min styrka i våras, backarna, visade sig vara en av mina svagheter nu. Istället märkte jag större skillnad på de mer tekniska partierna, där hade jag rätt bra flyt (oftast).
Vid varvningen såg jag danskan, tänkte att hon kanske blir trött så jag försökte hålla tempo men det hjälpte inte. Var 3 minuter efter i mål. Kändes ändå ok, jag vet att jag har möjlighet att förbättra mig mer än så. Åka försöka ha det som morot i vinter för att motivera mig att träna bra då.
För övrigt har jag börjat nytt uppdrag idag. Spännande att vara tillbaka i arbetslivet igen.