söndag 2 februari 2014

Rallarloppet

Idag var det då dags för säsongens första tävling på skido då vi körde Rallarloppet vid Hallbystugan utanför Jönköping.
Det har kommit massor av snö under veckan, men på grund av resa har jag inte kunnat köra några skidor då. Jag har hunnit med två snöpass totalt i vinter, så mitt mål med dagens övning var att få ett bra träningspass.
Vi åkte till Jönköping igårkväll och sov på budgethotell. Köpte skräpmat och satt i sängen framför teven och käkade, mysigt att unna sig det! Nackdelen var att det var något i maten jag reagerade på, så jag kände mig inte direkt på topp.
Nåväl, idag var det race. Töväder och töande snö gjorde att det var klisterföre, men Henrik fick till bra skidor åt mig. Han körde 40 km, medan jag nöjde mig med Kortrallarns 20 km.
Var vid start rätt sent, så jag stod jättelångt bak i sista startled. Det tog nästan ett varv innan jag kunde köra på i mitt tempo, men kände mig rätt lugn ändå. Så klart ville jag köra bra, men vet ju hur otränad jag är.
Spåren blev sämre och sämre, men arrangören hade gjort ett jättebra jobb och lagt på mycket snö.
Kämpade mig runt på en rätt blygsam tid, men jag är ändå nöjd med min prestation. Jag fick ett bra pass som känns i större delen av kroppen, och hann dessutom langa åt Henrik.
Med start klockan 10 och "bara"  2,5 h iväg så hann vi hem medan det var ljust - lyx!