onsdag 26 februari 2014

29"

Idag var det äntligen dags att testa det senaste tillskottet i cykelfamiljen.
Jag blev ju med 29" innan jul, men fram tills nu så har den mest varit en dyr prydnadssak. Idag var jag hemma när det var dagsljus OCH torrt på marken, då gällde det att passa på. Har ju inte velat börja med att lera ner den...
Blev mest asfalt idag. Har ju andra växelreglage nu än vad jag har haft de senaste sjuttioelva åren, så det var verkligen skillnad! Sitter ju i ryggmärgen hur jag växlar, och nu plötsligt har jag paddlar ist för att växla med bromshandtagen... Lär ha en viss inlärningstid på detta.
Cykeln i sig är lätt, det var inga problem att lyfta, och faktiskt så kändes sadeln helt ok, iaf när passet bara var 1 h.
I övrigt kunde jag konstatera att formen är urusel, alla mina cykelmuskler har förtvinat och ersatts av späck. Ingen rolig insikt, men föga förvånande. Muskler behöver aktiveras för att inte förtvina (om hjärnan vore en muskel så vore jag troligtvis bland de smartaste i världen ist för närvarande).
Ser fram emot ljusa kvällar nu så jag kan få ut och leka med min nya leksak, och aktivera de däringa cykelmusklerna igen.