torsdag 11 juli 2013

Mörksuggejakten

Kvällen efter Vansbro blev jag sjuk. Mådde riktigt kass och låg mest under mitt täcke, och en start i Mörksuggejakten kändes som en omöjlighet.

Jag var anmäld till 40 km-klassen, så hade sett fram emot ett par timmars cykling i fin terräng, men ställde om siktet på att köra service till Linda istället.
Mådde bättre när jag vaknade på söndagen, och med start 11.45 så kunde vi ta det lugnt på morgonen. Tog cykeln bort till start för att ta ett slutgiltigt beslut, och kroppen sa ja, jag vill tävla. Med åren har jag ju lärt mig att lyssna på kroppen så det blev start.

När mastern drog iväg så satt jag på rulle, hela vägen till han släppte, och jag var först ut på stigen, som en yster kalv på grönbete. Kände dock att farten var lite väl hög, så jag slog av lite på tempot, och några killar forsade förbi.

Så småningom gick banan ihop med 70 km-banan, och plötsligt var vi väldigt många på stigen. Det var rätt stor fartskillnad, då våra medcyklister från långa banan hade cyklat 3 mil innan så var de ju klart lite trötta medan vi var pigga och hungriga.
Banan var torr och fin, och jag hade god fart. Lite oroligt med växlarna dock, jag hade gjort en chansning och bytt bakhjul där kassetten och kedjan inte riktigt var ihopslitna, så vissa växlar hoppade lite.
Strax innan första kontrollen så kom första dam och cyklade om mig. Jag var rätt trött och orkade inte svara alls, utan höll mitt tempo och tryckte i mig energi. Piggnade till lite. Resten av loppet så var det jag och en tjej till som bytte placeringar, men ett par kilometer innan mål så trasslar jag ihop det totalt med växlarna, och hon försvann iväg. Jag reder dock ut problemen och tar mig i mål som tredje dam.
Jag är nöjd med racet, jag hade inte förväntat mig att det skulle gå så bra, och att jag faktiskt var med där framme. Jag har ju mest fokuserat på klassikern, så MTBn har inte varit ute så mycket i år, men uppenbarligen så har jag konditionen, och tekniken sitter i rätt bra. Men jag erkänner att jag var rätt sliten!
 Totalt var det 10 st i 40 km klassen som körde fortare (killar och tjejer) så det var ju inte så fasligt många som körde om mig, vilket ju känns bra.

Den här veckan har jag jobbat på dagarna och grejat med huset på kvällarna, målat plank så jag har blivit alldeles vimmelkantig. Idag tog vi dock ett break (och jag sågade lite också, som omväxling) och drog och badade. Tur jag har en snäll kompis som drar med, vii behövde verkligen komma ifrån idag!

Sovadags, lyssnar på kroppen...