torsdag 31 maj 2012

Drottning Margareta-loppet

Igår var det nummerlapp på. Drottning Margareta-loppet i Kalmar, motionslopp löpning stod på agendan, 5 km. Med start klockan 19 tänkte jag att det var väl lagom att gå från jobbet vid 18. Men jag skulle bara, så det blev en väldigt rask promenad in till stan och starten. Träffade kollegan som lurade med mig på detta och vi försökte ta oss fram en bit i startleden, det gick sådär med tretusen andra som skulle starta samtidigt helst längst fram allihop.Vi hade samma tidsmål och försökte hålla lite koll på varandra i början.

När startskottet gick hände det typ ingenting, sedan myrsteg framåt.Så småningom började massan röra sig framåt, och så sakteliga kunde vi avancera framåt vilket vi gjorde större delen av racet. Det var många som sprang långt över sin förmåga, och redan på första kilometern var det folk som gick. Undrar varför de ska stå så långt fram i starten om de inte orkar mer än så?

Hittade några bra luckor, och plötsligt var kollegan borta. Jag joggade på och kunde hålla ett rätt bekvämt tempo (för att vara med nummerlapp på magen). Såg en kilometermarkering, vid tre kilometer. Då kändes det långt kvar, men sista två gick rätt fort. Vid tre kilometer hade jag 17.40 i tid och skulle således klara målet; under 30 minuter. 500 meter från mål blev jag ikappsprungen av kollegan som höll lite högre fart, så då fick jag också öka. Sidan vid sida turades vi om att göra smygökningar. När hon tog smartare vägar för att passera någon annan löpare så fick jag öka farten i gengäld. Sida vid sida spurtade vi in i mål, kryssande mellan medtävlarna. Inte ens målkamera hade nog kunnat avgöra vem som var först, så vi var båda nöjda och glada efter målgång. Måltiden blev ungefär 28.40, så de sista två kilometrarna gick lite fortare.

Det blev en långpromenad tillbaka till hotellet sedan, och får erkänna att jag var rätt mör efter det!