lördag 17 december 2011

Julshopping

Klockan 8 imorse satt jag på hästryggen, inte illa för att vara en ledig fredag! Sedan bar det av till Kristianstad för den årliga julshoppingen. Hade stökat undan det mesta innan, men några grejer hade jag sparat. En massa människor drällde omkring och var ivägen, vardagsintelligensen är inte jättehög bland den julhandlande befolkningen. Till exempel var det några som tyckte att det var jättesmart att parkera precis innanför dörrarna och stå där och samtala, i stor grupp. Alternativet kan ju vara att de representerade en konkurrerande affär och ville förhindra potentiella kunder att handla just där?

Jag har reagerat på en nyhet som har florerat på nyheterna. En kvinna och hennes dotter är osams om en trissvinst, båda hävdar att de köpt lotten och nu talar de inte med varandra. Om den saken har jag inget att tillägga, det är deras problem. Men att kvinnan ifråga påstår att hon har lämnat över vinstlotten till sin dotter för att hon är rädd för att förlora sitt bostadsbidrag tycker jag är upprörande. Vinsten var på minst 10 000:-/månaden i 10 år (det blev i 25 år till slut tror jag det var). Nu har jag ingen aning om den människans privatekonomi (troligtvis inte särskilt god från början då hon enligt tidningarna upplyfter bostadsbidrag), men på den vinstsumman så klarar man sig en bra bit (jämför att leva på studiemedel...). Är man i dagsläget beroende av bidrag måste det väl vara rätt skönt om man vinner pengar och kunna känna sig självförsörjande och slippa hålla på med allt pappersexercis som medföljer när man ska ansöka om bidrag? Och har hon typ ingen inkomst alls kanske hon får bostadsbidrag trots vinsten?
Jag hade själv bostadsbidrag en gång i tiden, under en period när jag hade en minimal inkomst, så jag tycket absolut att det är bra för de som behöver. Men om folk missbrukar bidragen så är det risk för att de plockas bort och det drabbar de med störst behov. Inte särskilt solidariskt.
Nåja, nu får det vara slutgnällt, men jag blev rätt irriterad så jag var tvungen att skriva några rader.