söndag 26 juni 2011

Reclaim the garden

Jag erkänner, i år har trädgården inte varit prio ett. Men i helgen blev det bara för mycket. För två veckor sedan blev det för mycket av Blåklint, jag for fram som en bulldozer i rabatten och rev upp alla blåklintar som inte blommade, dvs de flesta. Efter det fick vi ett hav av Prästkragar. Vackert - visst. Men nu börjar de ledsna och jag ville se något annat än vitt med gula pluppar i när jag kollade ut genom fönstret. Så det blev en ny attack, och plötsligt så bor vi i en trädgård med blommor i, istället för att det står ett malplacerat hus i blomsterängen.

Mycket rensande ger mycket trädgårdsavfall så idag blev det greja med kompostnät och flytta runt på sådant som ska bli jord. Trodde att naturen skulle sköta det där själv, men efter att ha legat ett par år i en kompostlåda så såg växtdelarna likadana ut som när vi la dit dem, lite torrare bara. Och nä, det var inte plastblommor... Så nu har vi flyttat runt och vattnat och grejat, ska tydligen vara bra sägs det, så får vi se om det blir någon jord. Hoppas det för vi kan behöva den sedan.

Kom på att Tjejmilen inte är så himla avlägsen längre så idag snörade jag på mig löpardojorna. Jobbigt värre, men kul i skogen. Att springa en mil ska väl i och för sig inte vara någon större match, men lite högre mål än så har jag.