tisdag 8 mars 2016

Det där med hindrade damer

Varit mång som haft åsikter om uppgörelsen i Vasaloppet i damklassen. Själv blev jag upprörd när jag såg incidenten på slutet som bidrog till att vi inte fick se en schysst spurtuppgörelse.
Har läst att han som orsakade just detta blev diskad, vilket jag tycker är helrätt. För även om alla är trötta så nära mål så måste man respektera att det är en tävlingsklass som avgörs. Krigar man själv inte om pallen så får man snällt respektera detta. Det funkar inte att säga att det är så det är även tidigare i spåret. För säger man så, ja då tycker man att det är ok. Och jag tror inte att det hade uppfattats som ok om situationen var den omvända, att damerna hade försökt köra över herrarna i spåret i sin jakt på placeringar.
Funkar inte heller att skylla på att man inte uppfattat att det var damer som (faktiskt!!) körde lika fort som de själva. Att de missar de gula nummerlapparna kan ju bortförklaras med att man blivit ikappåkt och inte sett dem. Men det låg även en skoter och filmade alltihopa. Jag vet inte hur många skotrar det är med filmkameror som följer åkare i spåret, men en vild gissning är att om man är snabb men inte snabbast så har man ingen skoter som följer en. Och om man har en skoter precis framför sig är det ju väldigt onödigt att göra klantiga försök till att köra om, det kan ju vara så att det är en kommissarie (eller vad de kallas i skidåkning) som kollar om man tar något skate-skär, då borde ju en erfaren skidåkare, även om han är trött, kunde tänka ut att det är ett mindre bra ställe att försöka köra ikull medtävlare på.
Nåja, den åkaren fick sitt straff, och förhoppningsvis törs man fortsätta på den linjen. Det finns säkerligen fler bra lösningar på detta, bara man lägger lite resurser på det. Men då krävs ju en vilja att lösa problemet, återstår att se om den viljan finns.
Under alla år jag tävlade XC så var det oftast flera klasser som startade samtidigt, eller med starttider som gjorde att man blev varvad. Vad jag minns så var det de bästa åkarna (de som verkligen hade något att köra för) som var de som visade mest respekt, oftast. Kanske för att de vet hur mycket roligare det är att vinna än att komma tvåa och vet att det betyder lika mycket att vinna oavsett vilken klass man kör?