fredag 2 februari 2018

Påsar

När många klädbutiker började ta betalt för sina plastpåsar så var det nog fler med mig som valde att (oftast) låta bli att köpa dem. Inte alltför sällan har de en konstig form så de passar inte i hållaren för soppåsen, så de blir liggandes under diskbänken eller så slänger jag dem direkt. Jag har läst någonstans att förbrukningen av plastpåsar sjunkit, men kommer inte ihåg med hur mycket.
I fruktdisken fortsätter vi dock att vara miljöbovar. Enstaka frukter behöver ju inga påsar, men 10 clementiner kan vara lite svårt att bära till vågen och hålla dem på plats tills man fått sin lilla etikett, i synnerhet om man har en påhittig treåring med sig. Sist jag var i Italien och handlade frukt uppmärksammade jag att deras fruktpåsar var komposterbara, och dessutom kostade de en symbolisk summa (€0.01). Just det där att de var komposterbara tyckte jag lät bra. Undrar när vi får se det i Sverige?