söndag 6 november 2016

Nix

Har nixad telefon sedan evigheter. Av princip handlar jag inget över telefon (även om jag brutit den principen några gånger, och som regel har jag alltid varit missnöjd då jag gjort det). Dels vill jag inte ha några störande telefonsamtal, dels är det ju faktiskt schysstare mot försäljarna. Nixar man sin telefon så är man ju som regel ointresserad av att handla = slöseri med bådas tid.
Trots det så händer det att det ringer försäljare ändå. Förut så bad försäljarna ofta om ursäkt och fattade att jag inte var intresserad. Nuförtiden är de mer aggressiva och säger att jaha det var ju tråkigt men vänta en minut så ska jag komma med ett fantastiskt erbjudande. Häromdagen var det från ett större matkasseföretag som för andra gången ignorerade Nix, och när försäljaren äntligen fattade att jag var totalt ointresserad så avslutade han med "kram kram". Alltså. Ett ovälkommet samtal, där jag informerar direkt om att jag inte vill veta av personen i fråga (iaf inte i det ärendet) och ändå låter personen ifråga som världens gladaste och kläcker ur sig lite käcka kramar. Det gick över min gräns i alla fal. Sedan kanske det är jag som är ålderdomlig och inte hänger med i språkutvecklingen, men nä det är inte ok.
Är det så på krogen också, om de blir dissade av någon de raggar på, att de säger puss och kram o bättre lycka på nästa?
Hälsningar
Dinosaurien