tisdag 5 juli 2016

Mobilfritt?

En prins propagerar för att vi ska ut och leka med våra barn. En delad länk som föll av kilometervis av kommentarer.  De flesta beklagar sig över hur dåliga dagens föräldrar är, vi sitter tydligen bara inne och är vi med våra barn så leker vi inte med dem utan sitter med näsan i mobilen.
Någon hade uttryckt sig att  vi föräldrar tycker att sociala medier är viktigare än våra barn. Samma person var flitig på att besvara kommentarer, så det ligger nära till hands att tro att personen i fråga ser världen genom sitt eget handlande.
Jag använder mig mycket av mobilen, och bidrar säkerligen till att folk förfasas över att jag använder telefonen när jag är tillsammans med Junior. Fast i min telefon finns det fler funktioner än sociala medier, och istället för att köa i evigheter på en bank tex så kan jag fixa de flesta sådana ärenden under en promenad.
Jag tror inte att vi tillbringar mindre tid åt att leka med våra barn idag än vad de gjorde när jag var liten (självklart, undantag finns), men samhället förändras. Tänk om alla som står där med pekpinnar kunde tänka ett varv till, och inse att de allra flesta gör så gott man kan? Och bara sluta fördöma och om de är så himla perfekta själva så kan de ju erbjuda oss (i deras ögon) mindre värda avlastning?
Blir bara så trött på folk som dömer andra utan att ha alla fakta.