onsdag 6 september 2017

Elcykel på motionslopp?

Läste att Vätternrundan planerar ett nytt lopp, 100 km öppet för både elcykel och vanlig cykel. Läste också reaktioner på detta, en del tyckte att kunde man inte cykla utan elhjälp så hade man inte på motionslopp att göra.
När jag cyklade Alta Valtellina i somras var det en klass för elcyklar. De startade sist, kanske en kvart efter sista startgrupp. Minns att jag tittade lite avundsjukt på de batteridrivna fatbikesen som trampade förbi mig, men samtidigt är jag stolt över att ha trampat mig runt för egen maskin.
Jag minns när jag hade cyklat upp för Stelviopasset och skulle unna mig en välförtjänt cola på toppen. Satt en familj och fikade och jag fick extra cred att som tjej ha cyklat upp för egen maskin. Har inte tänkt att prestationen skulle vara större bara för att jag är tjej, men erkänner att jag kände mig lite extra duktig då.
Upp för en annan backe, sliter i serpentinerna på låg växel, hör bakom mig hur en man och en kvinna på cykel pratar, närmar sig. Funderar på vad det är för stålkvinna och varför inte jag ens kan hålla undan lite. När de cyklar om oss så visar det sig att hon sitter på en elcykel, och jag får massor av pepp när de cyklar förbi, att jag är stark som tar backen utan hjälp.
Så jag tycker att elcykel är positivt. En hjälp när man behöver det, för de som vill och behöver. Och vill man uppleva ett lopp men behöver assistans så varför inte? Men jag tyckte att det var bra med en separat start efter alla andra, för även om Vätternrundans lopp är motionslopp så är det många (inklusive jag själv) som jagar tider. Om man råkar ha en kompis med elcykel som kan hjälpa till med dragjobbet, då känns det inte schysst tycker jag.
Och om man får köra elcykel på motionslopp så kan ju de generera ett ökat intresse för att köpa cyklarna, och i förlängningen kanske bredda cykelsporten än mer?