tisdag 19 april 2016

Tikal

28/3 klockan 22 avgick bussen från Guatemala City, buss hela natten och vid 7 var vi framme i Flores. Buss någon timme till och sedan var vi framme i Tikal. Vi valde att promenera själva istället för att anlita en guide. Det fanns informativa skyltar att läsa, och det var rätt skönt att kunna välja väg själv och faktiskt kunna gå omkring där när det var helt folktomt på sina ställen.
Temperaturen var över +30° och vi bar et antal kilo på ryggen (packning för två nätter och en dag). Jag hade fått låna en camelback, och min nya rygga var designad för en sådan också, med hål för vattenslangen - perfekt!

Tikal

Templen var imponerande. Djungeln var häftig, det är lite annan flora och fauna mot vad jag är van vid. Apor, ödlor, vackra fåglar... Och äntligen fick jag se kolibrin! Hade gett upp hoppet om att få se den, men så när jag går och tittar på en vacker blomma så får jag plötsligt syn på en liten gynnare som flaxar som bara den. Går inte att ta miste på att det är en pytteliten fågel!

Kvällsdopp i Lago Petén Itzá

Vi åkte tillbaka till Isla de Flores på eftermiddagen och han kolla in stan lite där. Fick tipset att kolla på solnedgången från en kyrka, som låg på toppen på ön. Utsikten var sådär, lite fula hus innan sjön, och stenbänkarna var så varma så det gick knappt att sitta på dem. Ett gemensamt beslut blev ett dopp i sjön istället. Vattentemperaturen var nog runt +30° så det var bara skönt att gå i. En hel dags svett efter Tikal-promenaden, och vi fick njuta av en fantastisk solnedgång. Efter det hann vi käka innan vi tog bussen tillbaka till City.

Jag har verkligen fått se mycket av Guatemala, och det är spännande att se olika typer av landskap. Har färdats mycket på vägarna, och de är kanske inte av högsta klass (milt sagt) och trafiken är inte så rolig. Men att få åka längsmed (och över) bergskedjor, se olika klimatzoner, tätorter, odlingar byar - det är häftigt! Fast just Tikalresan såg jag inte så mycket på just själva bussresan eftersom det var mörkt. Men bussen var bra, satt bättre i den än på planet från Guatemala till Madrid. Fast det kan ju bero på att jag inte hade Junior i knät också...