onsdag 10 oktober 2012

Frost och redigering

Imorse var det frost, alltså blev tåget försenat...Inget jag ville lägga komp på, så det blev att komma hem lite senare. Tanken var TC, men det lev inte mer än en tanke. Var istället duktig och pluggade lite, eftersom jag numera även är deltidsstudent så är det något som ska göras det med. Men ibland undrar jag om inte ambitionerna är högre än den disponibla tiden? Nåja, ett litet steg i taget så ska jag nog ro detta iland också.

Redigerad
För någon vecka sedan var det en mamma som ondgjorde sig i en kvällstidning om att ett fotoföretag hade erbjudit sig att retuschera bilder på dagisbarn (eller om det var skolbarn?). Hon var jättearg och ville ha en personlig ursäkt. Nu handlade det inte om att göra modeller av barn, utan kanske snarare lite quick fix så att föräldrarna (kunderna) skulle vara nöjde med bilderna och köpa flera.

Funderar i mitt stilla sinne om hon hade blivit lika arg om det stått redigering av bild? Är det verkligen så hemskt att ta bort tandkrämsfläcken på tröjan? Minns när jag själv skulle fotas i skolan, då hade jag gärna lite finare kläder, är inte det också att förvränga verkligheten? Även om jag tror att de kollar så att inte barnen har ansiktet fulla av smulor eller vad det nu kan vara så tycker inte jag att det är fel att möjligheten finns att ta bort dem, även efter kameran har klickat och bilden är tagen.

Jag tog en jättefin bild på Idefix i somras, efteråt såg jag att det kröp en fästing på halsen på honom. Eftersom han är katt så ställer inte han upp och poserar hur som helst, och samma sak brukar gälla med barn. Eftersom det dessutom var fritt val att få bilden fixad eller inte så förstår jag inte vad kvinnan gnällde om, kanske var hon ute efter sina 15 minuter?

Jag redigerar gärna mina bilder, både  på jobbet och mina privata, även om det oftast bara blir något litet fix.