måndag 22 februari 2010

Elitfemman

"Förbanna inte mörkret, tänd ett ljus istället."

Så istället för att muttra över att det är cykelovänligt ute så åkte vi till Karlsnäs igår. Mamma hyrde ett par skidor, det var väl 15 år sedan sist hon åkte, men hon körde ändå över en mil. Har man en gång lärt sig något sitter kunskapen kvar, även om det är ringrostigt i början.


Henrik och jag drog tre varv på elitfemman. Delar av spåret har jag kört innan, minns speciellt en backe som avslutas med en skarp vänstersväng. Det är väl mer en en gång man inte lyckats med den svängen...
På första varvet stod det några halvstora ungar på toppen och släppte förbi oss. Henrik for iväg före, och jag hann höra dem kommentera att vi var sådana duktiga, och en annan kläckte ur sig att vi typ har hållt på hur mycket som helst, jo tjena... Så nu kände jag pressen att jag absolut inte fick ramla! Och kanske är det sådant man behöver ibland, för nu var jag tvungen att fokusera, och fixade svängen galant. Riktigt kul var det, nu börjar det kännas lite mer stabilt med tekniken också. Den delen som jag inte hade kört innan innehöll mer böljande backar, inga svårigheter, bara rolig åkning.

Blev ett löppass i helgen också, har inte sprungit sedan innan jag blev sjuk. Men eftersom det var rätt knöligt och oplogat kunde jag ju skylla på det när jag tyckte det gick långsamt. Blev trött i alla fall, belöningen blev lammsadel med rostade rotfrukter och vitlökssås - mums!